• Lyst til at lære
    Lyst til at lære
  • Når man har gjort sig umage, har man gjort det godt nok
    Når man har gjort sig umage, har man gjort det godt nok
  • Engagerede lærere med stort fagligt overskud
    Engagerede lærere med stort fagligt overskud
  • Sammenhold og fællesskab
    Sammenhold og fællesskab
  • Faglige udfordringer
    Faglige udfordringer

Karakterer fra 4. klasse


Fra 4. klasse får eleverne karakterer. Det sker to gange årligt i mellemskolen og tre gange årligt i udskolingen. Vi anvender 7-trinsskalaen, og der gives karakterer i alle skolens fag - undtaget valgfag.

Karaktererne gives i forbindelse med elevsamtaler og skole- hjemsamtaler, og de er dermed en del af dialogen om elevens udbytte af undervisningen og den kommende periodes mål.

I alle fag gives der desuden karakterer i særlige kompetencer, som understøtter læringen. Kompetencerne er meget vigtige, ikke kun for elevens aktuelle udbytte af undervisningen, men også i det videre studie- og arbejdsliv.

Vi giver derfor også, i alle fag, karakterer i:

  1. Initiativ og engagement
  2. Sociale kompetencer
  3. Lektier og organisering
  • Alle har mulighed for at opnå en god karakter i fx. initiativ og engagement. Det betyder at en elev, der måske har det fagligt svært, stadig bliver set og anerkendt for sin arbejdsindsats, hvilket har stor betydning for elevens motivation og selvværd. Omvendt kan en elev, for hvem det faglige forekommer nemmere, men som måske er for uengageret, have brug for at blive bedre til at være initiativrig og engageret.
  • Karaktererne er med til, at vi alle gør os umage.

    Vurderingskriterier:

    Fagligt standpunkt udtrykker lærerens samlede vurdering af elevens faglige kunnen og præstationer i alle fagets områder eller delområder.

    Initiativ og engagement udtrykker lærerens vurdering af elevens evne til selvstændigt og engageret at medvirke til at blive dygtigere, til selv at finde på løsninger, til at tage initiativ og til at løse både praktiske og faglige problemer. Elevens vilje og evne til at arbejde koncentreret i skoletiden vurderes også.

    Sociale kompetencer udtrykker lærerens vurdering af, hvordan eleven opleves på skolen og i klassen. Derudover vurderes elevens vilje og evne til at samarbejde og være i samspil med en eller flere om en opgave og om eleven er hjælpsom og udviser respekt og tolerance overfor andre. Karakteren udtrykker også elevens evne til at udnytte egne evner og indsigt i egen formåen.

    Lektier og organisering udtrykker lærerens vurdering af elevens arbejdsindsats med lektierne. Derudover udtrykker karakteren lærerens vurdering af elevens evne til at medbringe og holde orden i skolemateriel og organisere dette, samt evnen til at organisere sit eget arbejde. Her vurderes det, om eleven husker bøger, hæfter og lignende, om eleven planlægger sit arbejde, om papirer bliver sat i mapper, pc'en er opladet osv.